Manualer för redigering av hemsida i Wordpress

Vi har tagit fram en steg-för-steg-manualer för att redigera din föreningshemsida. Manualen fungerar även för distriktens hemsidor.

Obs! Manualen är uppdaterad i juni 2021.

Youtube finns filmer som beskriver de olika momenten i redigeringen:

Bildrekommendationer

Här kan du se vilka storlekar på bilder som rekommenderas för hemsidan.

Rekommenderade filtyper för bilder som ska laddas upp är JPG eller PNG. JPG håller nere filstorleken. PNG med transparent bakgrund rekommenderas för logotyp-uppladdning.

Maxstorlek för bilder att ladda upp är 1 MB. Om du har en bild som är större än så kan du testa att beskära den i något redigeringsprogram. Har du inte tillgång till ett sådant, kan du prova att optimera bilden (minska filstorleken) via en gratis tjänst som till exempel Optimizilla: https://imagecompressor.com

Lägg in formulär på hemsidan

Se den här sidan för ett exempel på ett formulär  >> (öppnas i ett nytt fönster)

Här finns en guide för hur man gör:

Skapa ett bläddringsbart bildgalleri

Se den här sidan för ett exempel på ett bläddringsbart galleri  >> (öppnas i ett nytt fönster)

Här finns en guide för hur du gör:

Visa innehåll från en annan hemsida

Genom att använda Iframes kan du visa (”bädda in”) innehåll från en annan hemsida på din hemsida. Det går att göra exempelvis med Googles kartor, formulär och kalendrar samt Youtube-filmer och Facebook-flöden. Genom att klistra in HTML-kod kan du då visa innehållet på din sida. Ofta hittar du koden när du klickar på ”Dela” för exempelvis en Youtube-film eller en Google-karta. Sedan kanske det står ”Bädda in” eller så finns symbolen <> som visar att det finns innehåll att bädda in.

Här finns en guide för hur du gör:

Om du behöver mer hjälp kontakta:

Webbsupport för föreningar

Roger Ståhl