Uthyrning – olika möjligheter

Att hyra ut bygdegården för olika verksamheter är ett bra sätt att använda byggnaden, både socialt, ekonomiskt och resurssnålt.

Att hyra ut lokal eller bostad

Det finns många sätt att hyra ut en lokal på och det är olika lagar och regler som gäller för olika typer av uthyrningar, det handlar om att välja ett avtal som passar. Se menyn till vänster för att läsa om de olika typerna av uthyrning.

Det är alltid bäst att ha ett skriftligt hyresavtal, även om ett muntligt avtal också är giltigt! Fundera även på försäkringsansvaret vid uthyrning.

Att undvika och hantera uthyrningar till antidemokratiska organisationer

Bygdegårdarna är öppna att hyra för alla med demokratisk värdegrund. Det händer dock att bygdegårdar hyrs av antidemokratiska organisationer under falska premisser. I de flesta uppmärksammade fall gäller det högerextrema och nazistiska grupper, men religiösa extremister och vänsterextremister förekommer också. Här finns råd om vad ni som förening kan göra för att undvika att hyra ut till en grupp som saknar demokratisk värdegrund – och om vad ni gör om det ändå händer.

Här finns mer information om uthyrning:

Läs mer om uthyrning och försäkring

Ladda ner dokument och hyresavtal

Vill du hyra en bygdegård?

Om du vill hitta en bygdegård att hyra se vår sökfunktion Hitta bygdegård. Vi finns i hela landet.

Kontakt för medlemsfrågor kring uthyrning (ej konkreta frågor om att hyra enskilda bygdegårdar)

Verksamhetsutvecklare fastighet och hållbarhet

Ulph Lundgren