Lotteriets överskott

Landsbygdslotten är Bygdegårdarnas Riksförbunds egen skraplott. När det blir överskott från lotteriförsäljningen går det oavkortat till våra medlemsföreningar i olika former av stöd eller bidrag som går att söka.

Bygdegårdarnas Riksförbund har tagit emot ett överskott på 2 556 731 kronor från Landsbygdslotten 2022. Pengar som ska komma bygdegårdsföreningarna till nytta.

Förbundsstyrelsen beslutade i höstas om fördelningen av Landsbygdslottens överskott. Sista februari 2023 var stoppdatum för föreningarnas ansökningar om stora utvecklingscheckar och om ungdomscheckar.

Beviljade stora utvecklingscheckar

Föreningar kunde söka stora utvecklingscheckar i storleksordningen 50 000 kronor till 300 000 kronor. Förbundsstyrelsens arbetsutskott beslutade om stora utvecklingscheckar fredag 10 mars 2023. De föreningar som beviljades medel var:

• Bärfendals Hembygsförening, Munkedal, 300 000 kronor för byggande av utomhusscen
  • Årsets Bygdegårdsförening, Landsbro, 300 000 kronor för byggande av utomhusscen
  • Hablingsbo Bygdegårdsförening 187 000 kronor för byggande av dansgolv utomhus och utomhusscen
  • Barkhyttans Byalag, Hofors, 105 000 kronor för byggande av utomhusscen
  • Bergslunds Bygdegårdsförening, Lammhult, 100 000 kronor för uppfräschning av gym och renovering av dess dusch och toalett
Beviljade ungdomscheckar

Riksförbundet har även beviljat ungdomscheckar á 5000 kronor till:

Hörvik-Krokås hembygdsförening, Aspeboda bygdegårdsförening, Hamra bygdegård, Skålbo-Rossla Skridsvik, Bäckmora Brandänge bygdegårdsförening, Rissnaortens hembygdsförening, Bolmsö bygdegårdsförening, Buddbyns Fritidsförening, Kalvs bygdegård, Lundsbrunns bygdegårdsförening, Boalts kultur- och bygdegårdsförening, Vilans bygdegårdsförening, Österundagården, Societetshuset i Källör, Gräsmyrs bygdegårds- och hembygdsförening, Majbygdens Intresseförening, Baggbrobygdens byalag, Svanesund, Hammarby bygdegård och Ydrefors samhällsförening (totalt 20 föreningar).

Det var det tredje överskotten från riksförbundets egen skraplott, Landsbygdslotten. Senast delades ett överskott på drygt en miljon kronor ut 2019, ett överskott som bland gick till ungdomscheckar.

Beslut om hur medlen fördelas kommer senare i höst. Håll utkik på hemsidan och i andra digitala kanaler.

Bilder från aktiviteter som finansierades av ungdomscheckar 2019.
För mer information kontakta

Förbundschef