Elstöd för företag och organisationer 2023

Företag och organisationer som har verksamhet i elområde 3 och 4 kommer att kunna ansöka om elstöd. Inget stöd betalas ut till företag eller organisationer som bara har eluttagspunkt i elområde 1 och 2 via Skatteverket.

Stödet riktar sig till alla med elavtal och baseras på den totala förbrukningen under perioden oktober 2021 till september 2022. Kompensationen kan räknas ut genom att gå in på sitt elnätsbolags hemsida eller titta på gamla elräkningar för att få fram sin tidigare förbrukning.

Europeiska kommissionen godkände 5 maj regeringens statsstödsanmälan för elstödet till företag och organisationer. Regeringen kommer inom kort att besluta om förordningen som reglerar utbetalningarna av stöd. Stödet administreras av Skatteverket. Företag och organisationer, dit bygdegårdsförening räknas, måste skicka in ansökan om elstöd. Stödet beräknas sedan av Skatteverket och utbetalas via företagets/föreningens skattekonto som skapas automatiskt om det är den första utbetalningen från Skatteverket. Stödet kan sökas från 30 maj till 25 september.

Läs mer på Skatteverkets hemsida:
www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/statligtstod/elstodtillforetag (öppnas i ny flik)

Verksamhetsutvecklare fastighet och hållbarhet

Ulph Lundgren