Utomhusbio

Filmvisning utomhus i augusti när kvällarna blir mörkare är ett arrangemang som uppskattas. Bygdegårdarnas Riksförbund hjälper till med turné i samarbete med bygdegårdsdistrikten och regionerna.

Under augusti månad genomfördes för andra året i rad utomhusbioturnéer i flera bygdegårdsdistrikt. Medan mörkret sänkte sig visades det film på stor duk runt om i landet.

Sammanlagt 28 visningar genomfördes utspritt i Södermanland, Stockholms län, Gävleborg och Värmland. Publiken strömmade till och fler än 1600 personer besökte dessa evenemang. Till nästa år är det ännu fler distrikt och föreningar som vill vara med och arrangera visningar på gräsmattor och grusplaner. All teknik som behövts för dessa visningar har lånats in av de respektive regionerna. Regionerna har dessutom hjälpt till med know-how samt finansiering av turnéerna.

Planeringen av turnéerna inför nästa sommar startar i februari 2023.

Gör en icke-bindande intresseanmälan för att delta nästa år redan nu: https://forms.gle/nsqoFnVK6f3Ujz6L9

Filmvisning på Svartsö i Stockholms skärgård arrangerad av Ahlsviks bygdegårdsförening 2022. Foto: Halmat Mohammed
För mer information kontakta

Verksamhetsutvecklare film, samt kontaktperson i ungdomsfrågor