Gävleborgs bygdegårdsdistrikt presenterar stolt

Med en lång och fantastisk bakgrund som nyckelharpist har den musikaliska talangen Peter ”Puma” Hedlund rest världen runt med sitt instrument. Med turnéer från Japan till USA via ett antal länder i Europa har Peters musik under flera decennier uppskattats av oräkneliga konsertbesökare.

Av 700 sökande fick just Peter Hedlund uppdraget som Gävleborgs bygdegårdsdistrikt musiker. Det innebär att han kommer att genomföra 15 konserter, fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Gävleborg.

Peter Hedlund

Peter kommer att berätta om de gamla spelmännen och deras påverkan på dagens svenska folkmusik. Det blir anekdoter och skrönor om spelkamrater, kända och okända, blandat med låtar från när och fjärran.

En av Sveriges främsta spelmän på kromatisk nyckelharpa

Som tonåring erhöll han Zornmärket i silver och kan sedan dess nämna sig själv som Riksspelman, och 2010 hedrades Peter med den mest prestigefyllda folkmusikutmärkelse som finns, nämligen Zornmärket i guld ”För mästerligt, briljant och traditionsmedvetet nyckelharpospel”.

Med rätta stolt över sin position inom den svenska folkmusiken vidgar Peter gradvis nyckelharpans uttryck. Även i sin roll som lärare har han möjlighet att påverka och lämna sitt bidrag till den nya generationens nyckelharpister. Peters ton påminner oss om äldre tider med inspiration från spelkamraten och legendaren Eric Sahlström, och han har spelat med framstående artister som Alice Babs, Thore Skogman och Benny Andersson.

www.peterhedlund.com

Turnéplan

Maj

1 Workshop 14.00, Utomskogens bygdegård, Bollnäs.

13 Framträdande 19.00, Svabensverks bygdegård, Ovanåker.

27 Framträdande 19.00, Kallmyr godtemplarhus, Ljusdal.

6 Framträdande 11.00, Enångers bygdegård, Hudiksvall.

Januari

22 Framträdande 18.00, Föne bygdegård, Ljusdal.

27 Framträdande 19.00, Enångers bygdegård, Hudiksvall.

28 Framträdande 18.00, Långheds bygdegård, Ovanåker.

Februari

18 Framträdande 19.00, Klubbhuset Backa (Forsa Orienteringsklubb), Hudiksvall.

24 Framträdande 19.00, Vallsta bygdegård, Bollnäs.

26 Framträdande 18.00, Ovanhedens bygdegård, Bollnäs.

4 Framträdande 13.00, Högsgården, Hudiksvall.

5 Framträdande 14.00, Skälby gård, Järfälla (Stockholms län), del av låna ett län – låna en konstnär.

14 Workshop 17.00, Byagården i Runemo, Ovanåker.

15 Framträdande 19.00, Sågtäktens bygdegård, Nordanstig.

25 Workshop 12.00, Bjuråkers bygdegård i Bricka, Hudiksvall.

26 Framträdande 16.00, Östergrändens bygdegård, Hudiksvall.

April

2 Framträdande 15.00, Barkhyttans bygdegård, Hofors, medfinansierat av Hofors kommun.

16 Framträdande 19.00, Västerbackens bygdegård, Bollnäs.

23 Workshop 15.00, Altorp Norrala bygdegård, Söderhamn.

23 Framträdande 17.00, Altorp Norrala bygdegård, Söderhamn.

29 Framträdande 18.00, bygdegården i Kårsta-Ekskogen, Vallentuna (Stockholms län), del av låna ett län – låna en konstnär.

Läs mer och boka