Jämtlands bygdegårdsdistrikt presenterar stolt

Genom åren har skådespelaren Martin Johansson rest land och rike runt med sin passion till teatern. Sedan sin uppväxt i Kluk i västra Jämtland har han arbetat som regissör, skådespelare, projektledare och dramatiker på flera institutioner. Utbildad via bland annat kurser på Teaterhögskolan i Malmö, Fridhems och Ölands Folkhögskolor till arbetsplatser som Riksteatern, Jamtli och Byteatern Kalmar Läns Teater.

Av 700 sökande fick Martin uppdraget som Jämtlands bygdegårdsdistrikts skådespelare och regissör. Det innebär att han kommer att genomföra 15 teaterföreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Jämtland.

Martin Johansson – Jämtland
Om föreställningen Primus

Primus är berättelsen om människan och konstnären Primus Mortimer Petterssons livsöde. I en dock- och musikteateruppsättning får vi följa hans liv från uppväxten i Östersund, åren till sjöss och hela 46 år som inlagd på mentalsjukhuset Frösö sjukhus. Där skapade han stora mängder målningar varav många förstördes på order av sjukhusets överläkare. Vad Primus egentligen led av förblir obesvarat. Vad vi däremot vet är att hans konst var autodidakt och självupplevd. Primus målade bilder ur minnet och tavlorna var kanske ett sätt för honom att kommunicera sitt inre till omvärlden.

Manus, regi, skådespelare: Martin Johansson
Scenografi och lanseringsbild: Helene Gedda
Musik: Pernilla Axerup och Pia Påltoft
Urpremiär 16 november i Undantagets lokal på Fjällgatan 29
Föreställningen spelar ett antal gånger på Frösön innan den åker ut på Kulturbygdsturnén.
Längd 65 minuter. Från 13 år.

www.martintjohansson.com

Turnéplan

Februari

15 Framträdande 19.00, Ås föreningshus, Krokom.

16 Framträdande 19.00, Orrvikens bygdegård, Östersund.

21 Framträdande 19.00, Boggsjö kapell, Bräcke.

23 Workshop 18.00, Fyrås föreningshus, Strömsund.

Mars

1 Framträdande 19.00, Remmens bygdegård, Härjedalen.

2 Framträdande 19.00, Bölegården i Rätansböle, Berg.

3 Framträdande 19.00, Myssjönäsets bygdegård, Berg.

12 Workshop 18.00, Hägragården, Krokom.

14 Framträdande 19.00, bystugan i Lofsdalen, Härjedalen.

16 Framträdande 19.00, Laxsjö bygdegård, Krokom.

30 Framträdande 19.00, Alsens bygdegård, Krokom.

31 Framträdande 19.00, Tångeråsens bygdegård, Krokom.

April

1 Framträdande 19.00, Kvitsle bygdegård, Åre, medfinansierat av Åre kommun (Facebook-event här).

2 Framträdande 15.00, Idrottsgården i Kall, Åre, medfinansierat av Åre kommun.

11 Framträdande 19.00, Rungården (Runstens bygdegård), Borgholm (Södra Kalmars bygdegårdsdistrikt), del av låna ett län – låna en konstnär.

12 Framträdande 19.00, Bjursnäs bygdegård, Kalmar (Södra Kalmars bygdegårdsdistrikt), del av låna ett län – låna en konstnär.

20 Framträdande 19.00, Tossengård Sörbygden, Bräcke.

21 Framträdande 19.00, Husåsgården, Östersund, medfinansierat av Östersunds kommun.

22 Framträdande 13.30, årsstämman för Jämtlands bygdegårdsdistrikt.

23 Framträdande 19.00, Böle-Hoo bygdegård, Ragunda.

28 Framträdande 19.00, Nordanborg i Norderåsen, Östersund.