Norrbottens bygdegårdsdistrikt presenterar stolt

Genom hela sitt liv har multikonstnären Carina Henriksson verkat som en passionerad kulturproducent inom en rad kulturformer. Hon rör sig fritt mellan sång, musik, teater, litteratur och vandrar obundet mellan genrer och uttrycksformer. Via produktionsbolaget Glesbygdsdivan tillgängliggör hon kultur för alla och har blivit känd för de egna musik- och teaterproduktionerna Opera Vildmarkfestivalen, Ice Globe Theatre och sitt alter ego, Glesbygdsdivan.

Av 700 sökande fick Carina uppdraget som Norrbottens bygdegårdsdistrikt sångerska och musiker. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter, fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i distriktet.

Carina Henriksson

Bygdegårdarna kan välja utdrag ur båda nedanstående förslag under samma kväll, eller önska något skräddarsytt.

Pocketoperan – Här är det jag som stämmer

En berättelse om Piteås okända operadiva Lydia Lindgren som växte upp i misär, men som rymde till kontinenten och USA. Där gjorde hon världskarriär och sjöng med storheter som Enrico Caruso och Jussi Björling. Karriären tog abrupt slut när hon stämde chefen på Metropolitan Opera för ”obrutna kärlekslöften”, 100 år innan #metoo-protesterna. Föreställningen handlar om mellanförskap, identitet, minoritet och lyfter modet att våga följa sina drömmar, trotsa jantelagen och gå sin egen väg.

Rajaton – Gränslöst

En föreställning där språk, musik och olika världar möts i ett gränslöst och genrefritt program med norrbottniska förtecken och tornedalska klangvärldar. Innehåller allt från opera i tornedalsdräkt och visor i operakostym, till egna tonsättningar, berättelser och texter. Helt enkelt ett musikaliskt tvärsnitt mellan skog, myr och asfalt och ängar. Medverkande är Glesbygdsdivan Carina Henriksson, Roger Norén samt utbyggbar ensemble.

www.glesbygdsdivan.se

Turnéplan

Här fyller vi på med datum vartefter Carina bokas in på olika bygdegårdar.

Juni

17 Framträdande 19.00, Ransta Nästa bygdegård (Stationshuset), Sala (Västmanland), del av låna ett län – låna en konstnär.

18 Framträdande 15.00, Esbjörnsgården (Kung Karls bygdegårdsförening), Kungsör (Västmanland) , del av låna ett län – låna en konstnär.

December

13 Framträdande 19.00, Uusitalogården (Tre Sågar), Pajala.

Januari

2 Framträdande 18.00, Marttigården (Lainio Hembygdsgille), Kiruna.

2 Workshop 19.00, Marttigården (Lainio Hembygdsgille), Kiruna.

4 Framträdande 18.00, Lannavaara bygdegård, Kiruna.

4 Workshop 19.00, Lannavaara bygdegård, Kiruna.

31 Framträdande 19.00, Siknäs bygdegård, Kalix.

Februari

1 Framträdande 18.30, bygdegården i Alvik, Luleå.

5 Framträdande 15.00, Forsheds bygdegård, Luleå.

Mars

19 Framträdande 13.00, Koutojärvi skola, Övertorneå.

22 Framträdande 19.00, Storöns bygdegård, Kalix.

26 Framträdande 18.00, Bredsels bygdegård, Älvsbyn, medfinansierat av Älvsbyns kommun.

29 Framträdande 19.00, Edeborg bygdegård (Harads byaförening), Boden.

1 Framträdande 18.00, Träffpunkten i Teurajärvi , Pajala.

2 Framträdande 13.00, byastugan i Månsbyn, Kalix.

2 Framträdande 18.00, Korpikå bygdegård, Kalix.

16 Framträdande 15.00, Svansteins kyrka, Övertorneå (i samarbete med Övertorneå församling).

16 Workshop 16.00, Svansteins kyrka, Övertorneå (i samarbete med Övertorneå församling).

30 Workshop 19.00, Marttigården (Lainio Hembygdsgille), Kiruna.

Läs mer och boka