Västra bygdegårdsdistrikt presenterar stolt

Med bas mellan Göteborg och Paris är Gilda Stillbäck en dansare, koreograf och skådespelare som arbetat på institutioner som Malmö Opera, Göteborgs Stadsteater, Göteborgsoperan och Palais du Tokyo. Som koreograf rör hon sig mellan dans, teater och film samt skapar produktioner för både vuxna och barn.

Av 700 sökande fick Gilda uppdraget som Västra bygdegårdsdistrikts dansare. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Västra.

Gilda Stillbäck – Västra
En dansant komedi som bygger på uttalanden av Ingmar Bergman

”Ingeborgs Manifest” handlar om en kuslig regissör som aldrig tvivlar på sin egen begåvning. Hon samlar sina arbetskollegor för att berätta om sin nästa uppsättning. Demonerna trilskas dock när Ingeborg hör ekon av tidigare kritiker samtidigt som magen krånglar och skattemyndigheten jagar henne. Minnet av flera ruskiga kärleksaffärer förföljer henne trots att det enda hon bryr sig om är den nya uppsättningen.

Det började som ett humoristiskt experiment när Gilda och kollegan Petra Revenue via text utforskade Ingemar Bergmans behandling av medarbetare. Det blev tydligt hur han lättsinnigt beskrev uppbrott från kvinnor, besattheten till sin egen mor och empatilösheten mot sina egna barn. Ur detta skapades föreställningen Ingeborgs Manifest som bygger på uttalanden av Ingmar Bergman. Idé och manus av Gilda Stillbäck och Petra Revenue, regi av Petra Revenue och musik av Björn Knutsson.

Dansande workshops

För de vuxna kommer Gilda ett ge pardansworkshop i argentinsk tango. Varje upplägg kommer att vara 90–180 minuter. Under barnworkshop kommer barnen att få utforska kroppens olika rörelsemöjligheter. Passar från 3 år och uppåt (i sällskap med sina vuxna). Bokar ni in barnworkshop under vecka 49 eller 50 så ackompanjeras den av slagverksmästaren Lucas Messler.

www.gildastillback.com

Turnéplan

Här fyller vi på med datum vartefter Gilda bokas in på olika bygdegårdar.

Maj

7 Framträdande 18.00, Kråkereds bygdegård i Ubbhult, Mark (Sjuhärads bygdegårdsdistrikt).

9 Workshop 09.00, Stala bygdegård, Orust, medfinansierat av Orust kommun.

11 Framträdande 19.00, Hyssna bygdegård, Mark (Sjuhärads bygdegårdsdistrikt).

13 Framträdande 14.00, Hjärtumsgården, Lilla Edet.

14 Framträdande 17.00, Brännögården, Göteborg.

18 Framträdande 17.00, Hästholmens bygdegård, Ödeshög (Östergötlands bygdegårdsdistrikt).

6 Workshop 09.00, Hjärtumsgården, Lilla Edet.

Mars

4 Framträdande 16.00, Hedekas bygdegård (Sörbygdens samhällsförening), Munkedal.

6 Framträdande 14.00, Strandgården i Ellös (via Svanesunds bygdegårdsförening), Orust.

10 Framträdande 18.00, Stadsbiblioteket vid Götaplatsen, Göteborg.

11 Framträdande 19.30, Gräfsnäs bygdegård, Alingsås.

12 Workshop 11.00, Benarebyskolan, Härryda.

12 Framträdande 15.00, Benarebyskolan, Härryda.

2 Framträdande 16.00, Bolstad-Grinstad bygdegård, Mellerud.

10 Framträdande 18.00, Steneby bygdegård, Bengtsfors, medfinansierat av Bengtsfors kommun.

11 Framträdande 15.00, Forshälla bygdegård, Uddevalla.

21 Framträdande 19.00, Tossene bygdegård, Sotenäs.

22 Framträdande 17.00, Kålsäters bygdegård, Säffle (Värmlands bygdegårdsdistrikt), del av låna ett län – låna en konstnär.

23 Framträdande 15.00, Älvenäs bygdegård, Karlstad (Värmlands bygdegårdsdistrikt), del av låna ett län – låna en konstnär.

Läs mer och boka