Påverkansarbete

Bygdegårdarnas Riksförbund arbetar aktivt för att krisstöd ska nå våra bygdegårdsföreningar samt att restriktioner och lagar ska vara tydliga och konsekventa och inte drabba bygdegårdsföreningar orättvist hårt.

Skrivelser och möten har genomförts med kulturdepartementet, Kulturrådet, Boverket, landsbygdsministerns statssekreterare, kulturministerns statssekreterare, utredningen för Återstart för kulturen och med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Genom samarbetsorganisationer som Civos och Samsam har vi till myndigheter och politiker skickat in lägesbilden för våra föreningar med rop om hjälp. Vi svarar kontinuerligt på olika remisser för att säkra att de restriktioner och lagar som instiftas fungerar för bygdegårdsföreningar.

Brev om bygdegårdarnas viktiga roll för den lokala krisberedskapen har skickats till alla Sveriges kommuner, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt Myndigheten för Samhällsberedskap (MSB). Alla kommuner har bjudits in, varav ett 70-tal kommuner deltog, till ett webbinarium om bygdegårdarnas roll för lokal utveckling. Bland annat lyftes coronakrisen och hur ökad samverkan med kommunen är viktigt både nu i kristid och på lång sikt för kommunens strategiska arbete med utvecklingsfrågor.

Genom alla dessa möten, webbinarier, remisser och skrivelser vill vi uppmärksamma beslutsfattare om bygdegårdarnas unika roll som samlingslokalhållande organisation i landsbygder och vikten av att de inte ska gå i konkurs. Det vore ett nederlag för alla mål som politikerna satt upp om kultur och lokal utveckling om bygdegårdar tvingas lägga ner. I september 2020 kom besked att regeringen ger ett riktat stöd till allmänna samlingslokaler – en stor vinst tack vare vårt påverkansarbete.

Med anledning av att restriktionerna skärptes 12 januari 2022 har Samsam gjort en gemensam skrivelse till kulturminister Jeanette Gustafsdotter om att återinföra ett riktat krisstöd till allmänna samlingslokaler via Boverket:

Vi arbetar även aktivt med att uppmärksamma bygdegårdarnas situation i media, både genom pressmeddelanden och debattartiklar:

Nästan fyra miljoner kronor till kultur i hela landet
(pressmeddelande 25 november 2021)

150 kulturarrangemang i hela landet
(pressmeddelande 19 november 2021)

Bygdegårdar får efterlängtat krisstöd samtidigt som restriktionerna tas bort
(pressmeddelande 29 september 2022)

Kommunerna måste stärka kontakten med det lokala föreningslivet
(debattartikel publicerad i olika regionala och lokala tidningar i maj 2021)

Föreningslivet digitaliseras och flyttar utomhus
(pressmeddelande 20 april 2021)

Använd bygdegårdar vid massvaccineringen
(debattartikel publicerad i olika regionala och lokala tidningar i december 2020)

Fyll 1 400 bygdegårdar med kultur
(debattartikel publicerad i olika regionala och lokala tidningar i oktober 2020)

Bygdegårdar behöver stöd för att kunna överleva
(debattartikel publicerad i Dagens Samhälle 13 augusti 2020)

Bygdegårdarna måste leva kvar – för den lokala utvecklingen, demokratin och kulturen
(debattartikel publicerad i olika regionala och lokala tidningar i juni 2020)

Tufft läge för länets bygdegårdar
(pressmeddelande ”Bygdegårdar drabbas hårt av coronakrisen” 31 mars 2020 som genererade artiklar och inslag i olika regionala och lokala medier)

Ta kontakt med er kommun för stöd i coronakrisen

Här nedan finns en mall som ni kan använda er av för att skicka till er kommun, anpassa brevet efter er förening och era behov. Det är bra att ha ett nära samarbete med kommunen. Använd det här brevet för att uppmärksamma de på vilken tillgång er förening är för kommunen men också på vilka behov ni har för att utveckla verksamheten. Skicka brevet tidigt på hösten när kommunen planerar inför nästa år. Ni skickar antingen till kommunfullmäktige eller till tjänstemännen beroende på vad ni tror är bäst på er kommun. Följ sedan upp brevet genom att bjuda in till ett möte.

Se vår brevmall för att kontakta er kommun:

Tips inför er kontakt.

Sofia Ohlsson, verksamhetsutvecklare organisation och landsbygd, Bygdegårdarnas Riksförbund ger tips om hur föreningar kan påverka för att få stöd och hjälp  i ett utdrag ur BR:s webbinarium “Bygdegårdarnas situation i coronakrisen”:

Vid frågor kontakta

Förbundschef