En digital marknad kan göras på flera olika sätt beroende på tillgångar och kunskaper. Grundidén är att producenter erbjuder sina varor online, kunderna beställer och betalar i förskott (enklast med Swish) och hämtar sina varor på en bestämd plats under några timmar i färdigpackade påsar för att minska tiden som behövs för överlämningen av varor. Det är praktiskt om kunderna får beställningsnummer för att underlätta betalningen över överlämnandet. Om man inte vill ha en särskild tid för utlämning går det ju också att göra så att köpare och säljare kommer överens om överlämning på egen hand.
Facebook-grupp
Fördelen med en Fb-grupp är att alla säljare gör sina egna inlägg, men det bygger ju på att de som vill sälja och köpa har tillgång till Facebook.
Gör så här:
- Starta en offentlig Fb-grupp och ge den ett tydligt namn.
- Skapa gärna en omslagsbild med text som beskriver eventet om du har möjlighet.
- Skriv en tydlig beskrivning av gruppen och gör ett förstainlägg som berättar vad gruppen går ut på.
- Bjud in alla ni tror kan vara intresserade av att delta och uppmana säljare att skapa ett eget inlägg där de beskriver vad de vill sälja med text, tydliga priser och foton.
- De som vill köpa varor kommenterar under respektive säljares inlägg och säljarna kommenterar köparnas kommentarer med kostnad och beställningsnummer.
Rekoringar är exempel på digitala marknader där lokala producenter erbjuder sina varor, det ser ut så här i en Fb-grupp som fungerar som beskrivet ovan: www.facebook.com/groups/rekooskarshamn
Hemsida
Fördelen är att alla har tillgång till en hemsida, men en nackdel är att någon/några personer måste lägga in varorna som är till försäljning på hemsidan.
Gör så här:
- Skapa en sida på föreningens hemsida och döp den till ett tydligt namn.
- Samla ihop nödvändig information (bilder, priser, kontaktuppgifter) från alla säljare och lägg upp den på hemsidan.
Här är ett exempel på en förening som gjort på detta sätt: ronohembygdsforening.se/kalender-2/shop.html
Det finns förstås även andra kreativa sätt att arrangera en digital julmarknad om inget av ovanstående fungerar för er!